Kezdő íróként egy történet megalkotása egyszerre lehet izgalmas kihívás és nyomasztó feladat. Még csak ismerkedsz a szabályokkal, talán elolvastál egy csomó szakkönyvet, aktív tagja vagy különböző írós csoportoknak, mégis, amikor leülsz az üres lap elé, mintha valami megakasztaná a kreativitásod. A fejedben színes filmként pereg le a jelenet, de a telegépelt oldalak nem azt, és nem úgy adják vissza, mint amit és ahogy elképzeltél. Ne aggódj, mindenki így kezdi, sőt, sokszor tapasztalt írókkal is előfordul, hogy nehezen ragadják meg a történetük mondanivalóját, hangulatát.

A továbbiakban némi támpontot adok, ami segít végiggondolni, mi is kell ahhoz, hogy egy sztori működjön. Ezeken végighaladva és egyesével alaposan átgondolva, kidolgozva őket, sokkal tisztább fejjel és pontosabb elképzelésekkel ülhetsz le a gép elé, és láthatsz neki az alkotómunkának.

Világos és hatásos cselekmény

Az erős plot képezi a történeted gerincét. Ha megvan az inspiráció, még nagyon sok munka vár rád, mire eljutsz odáig, hogy elkezdheted az írást. Hagyj magadnak időt arra, hogy alaposan kidolgozd az ötletet: határozd meg központi konfliktust, majd vedd sorra a kulcsfontosságú eseményeket és fordulatokat, melyek előrelendítik a történetet. Fontos, hogy a cselekménynek meghatározott íve legyen, és minden jelenetet úgy írj meg, hogy az elősegítse a történet előrehaladását.

Jól kidolgozott karakterek

A karakterek jelentik a regényed lelkét. Erről már nagyon sokat írtam korábban. Az alábbi linkeken rengeteg információt találsz a témáról:

Így formálj többdimenziós karaktereket!

Mesteri manipulátorok: Hogyan tehetik lélegzetelállítóvá a regényedet?

A perspektíva ereje: Merülj alá az antagonista elméjébe!

Ütős kezdés

Az első fejezet, sőt az első mondat is meghatározó szerepet tölt be a regényedben. Itt dől el ugyanis, hogy sikerül-e megragadnod az olvasó figyelmét, vagy sem. Ha a történet eleje lapos, az olvasó nagyobb valószínűséggel veszíti el a kedvét, hogy folytassa. Az első fejezet az, ahol meghatározod az alaphangulatot, bemutatod a konfliktust, illetve valamelyik főszereplődet, valamint ígéretet teszel az izgalomra és a rejtélyek megoldására. Kelts erős érzelmeket, és ébressz kíváncsiságot, így az olvasó azonnal bevonódik, és tovább folytatja a kalandozást elképzelt világodban.

Kiegyensúlyozott narratíva

Miután az első fejezetben ledobtad az atombombát, az így keltett feszültséget továbbra is fenn kell tartanod. Fontos, hogy megtaláld az egyensúlyt a háttérinformációkat tartalmazó elbeszélő részek és a váratlan fordulatokkal teli vagy akciódús fejezetek között. A karakterbemutatásoknál törekedj rá, hogy a háttértörténetük fokozatosan bontakozzon ki, és koncentrálj inkább a belső konfliktusaikra. Csak annyi információt ossz meg róluk, amennyit a sztori megkíván, ne bocsátkozz hosszas fejtegetésekbe, mert az csak feleslegesen elnehezíti az elbeszélést. Természetesen az arányok a különböző zsánerekben eltérőek lehetnek: a krimiben nincs szükség hangsúlyos háttérinformációkra, míg a lélektani zsánerekben épp a belső folyamatokra helyeződik a fókusz.

A szetting szerepe

A jól megválasztott helyszínek rengeteg árnyalattal gazdagíthatják a sztorit. Helyezd a cselekményt egy izgalmas városba, találj olyan színtereket, melyek hangulatukkal, megjelenésükkel elvarázsolják az olvasót. Ezek egyaránt lehetnek valós vagy kitalált helyszínek; a lényeg, hogy úgy ábrázold őket, hogy az olvasó szinte maga előtt lássa őket. Játssz a különböző színekkel, hangokkal, textúrákkal és fesd le őket a lehető legérzékletesebben. Ha az olvasó előtt szinte filmként pereg le a történet, nyert ügyed van.

Témák és üzenetek

Mielőtt nekiállsz az írásnak, gondold végig, milyen témákat akarsz felvonultatni a regényedben, és milyen üzeneteket szeretnél átadni a közönségednek. Minél megosztóbb, hangsúlyosabb és nehezebb témákat választasz, annál biztosabb, hogy az olvasót érdekelni fogja a történet. Mutasd be ezeket minél több szemszögből, engedd, hogy a karaktereid bontsák ki és jelenítsék meg őket. Kerüld az egyoldalúságot és a demagógiát! Ha meg is van a határozott véleményed ezekről a kérdésekről, akkor is alaposan járd őket körül, jelenítsd meg az ellenpólust, sorakoztass fel érveket és ellenérveket mindkét (vagy több) oldalon. Ne feledd, a jelszavunk: semmi sem fekete vagy fehér. Ha tudsz olyan nézőpontot mutatni az olvasónak, amin még nem gondolkodott el, máris tágítottad a perspektíváját, és nyert azáltal, hogy elolvasta a könyvedet.

Kielégítő lezárás

Egy jó történetnek olyan befejezésre van szüksége, amely lezárja a központi konfliktusokat, kielégítő magyarázattal szolgál, és a beteljesülés érzését nyújtja. Varrj el minden fontos szálat, válaszold meg a felvetett kérdéseket, és kínálj olyan megoldást, ami harmonizál a sztori témáival és hangvételével. Ugyanakkor jobb, ha nem rágsz mindent az olvasó szájába, és teret engedsz a fantáziájának, illetve rábízod az értelmezést. Akkor végzel jó munkát, ha a könyv bezárása után még sokáig gondolkodik a történeten, esetleg vitát kezdeményez róla más olvasókkal.

Szerinted mitől működik egy történet? Mit tudnál még hozzátenni a listához?

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .